No items found.

Billettkjøp og informasjon

Metra programvare installeres i resepsjon og fungerer som en fullverdig kassaløsning, eller som en base for andre kassasystemer. Man vil her ha full kontroll over inn- og utpasseringer, kjøpsstatistikk og ledig kapasitet. Menerga leverer også resepsjonsdisker for løsningen.

Sammen med Metra armbåndsdispenser blir automaten et fullverdig kjøpspunkt for kunden, hvor de og kan hente ut forhåndsbetalte billetter og skapplasser ved hjelp av tilsendte strekkoder på, for eksempel, mobil.

Et relativt nytt anlegg i Norge vil ha ca. 25% av alle billettkjøp via automat. Potensialet for å effektivisere kjøpsprosessen for både kunden og anlegget er stor.

Dispenseren kan bruke forskjellige typer armbånd fra ulike produsenter.

Integrasjoner

Metra programvare er optimalisert for integrasjoner og er basert på en åpen protokoll for overføring av data. Vår mest brukte integrasjon i Badelandkonseptet er med BRP Systems.

Utover integrasjoner med BRP Systems kan man bruke Actor eller DX billett m.fl.

BRP har et tett samarbeid med Menerga AS og har gjort komplett integrasjon mot adgangs- og billetteringssystemet Metra. BRP har utviklet en integrasjon slik at verifisering av medlemmet ved adgang gjøres i BRP og signaler sendes til styringsenhetene hos Metra for fysiske handlinger. Denne integrasjonen benyttes i utstrakt grad av www.aquarama.no og www.thewell.no.

Følgende funksjoner beskriver integrasjonen på et overordnet nivå:

  • Synkronisert avgangsinformasjon slik at billetter og medlemskap som utstedes gjennom BRP er synkronisert og kan benyttes på Metras adgang- og garderobelesere.
  • Sone-inndeling av anlegget som styres av en rettighetsmodell avhengig av hva de forskjellige kundene har tilgang til via billett/medlemskap.
  • Integrasjon mot innsjekk automater der kunder kan kjøpe billetter/armbånd eller hente ut forhåndskjøpte billetter/armbånd.
  • Integrasjon mot utsjekk automater der kunder som har handlet på kreditt i armbånd/adgangskort kan sjekke ut og betale uten å gå via resepsjonen.
  • Integrasjon mot Orderman håndholdte kasseenheter. En Orderman enhet er en erstatning for POS terminaler som benyttes av servitører for salg i restaurant/cafe.

Følgende funksjonalitet er integrert:

  • Bong til kjøkken
  • Rabattering pr bestilling
  • Oppbevaring av «kassesider» via BRP

  • Kontroll av utestående benyttet kreditt ved utgang slik at personer ikke kan gå ut av anlegget før kreditten er gjort opp.
  • Kreditt kan styres på billett type eller medlemskapstype

Adgangskontroll

Når gjesten presenterer et RFID-armbånd for av leserne på enten vendekorset eller HC-porten, sjekkes dette opp mot databasen. Hvis billetten er gyldig lar vendekorset brukeren passere.

Denne passasjen registerets så i systemet, slik at man til enhver tid har kontroll på hvem som er i senteret. Har man lesere på flere soner, slik som for eksempel Spaavdeling, restaurant, forskjellige garderober vil man kunne se hvor i anlegget det er kapasitet, samt følge kundeflyten igjennom dagen.

Garderobeskap og interiør

Materialene som blir benyttet i løsningene:

  • Kompaktlaminat (HPL)
  • Corian/Varicor - Mineralkunstoff
  • Vann- og kjemikaliebestandige materialer
  • Produsenter med FSC og ISO sertifiseringer (9001/14001)
  • Hengsler og profiler i Aluminium
  • Skruer, skiver og muttere i Rustfritt stål min A2

Skapene og øvrig interiør produseres i kompaktlaminat og aluminium, to svært slitesterke materialer som er spesielt egnet for områder utsatt for mye slitasje, hard bruk og fuktighet. Det ekstremt korrosive miljøet i en svømmehall har heller ingen innvirkning på utseende eller levetid, slik som gjerne er tilfellet ved bruk av rimeligere materialer.

Garderobeskapene bygges opp på stedet og spesialtilpasset garderobene av Menerga sine egne montører.

Garderobeskapene leveres i en rekke standard størrelser, utførelser og farger.

Låssystem på garderobeskapene

Metra ELS låssystem står for låsing og åpning av skap via RFID-media, Pin-kode eller fingeravtrykk, samt muligheten for å ta betalt per skap.

RFID-mediet er normalt et kort eller et armbånd, men kan også være medier som smartklokker, bankkort og mobiltelefoner. Systemene kan leveres åpne, slik at brukeren selv velger hva de vil låse skapet med, eller som lukket slik at for eksempel kun de med inngangsbillett og utlevert armbånd kan låse skapene.

Systemet er levert i en rekke anlegg som er avhengig av å kunne leie ut skapplasser til brukerne sine, som blant annet, svømmeanlegg, idrettshaller, treningssentre, kjøpesentre, skoler og kontorbygg.

Metras elektroniske lås er utstyrt med elektronisk motor. Låsen kan kontrollere hver enkelt låsesyklus.

Dette vil si at både låsing og åpning styrt aktivt av låsen. Dette gjør at systemet vet at den er fullstendig låst, og melder ifra om noe hindret den fra å låse ordentlig.

Som en dobbelsikring kjører Metralåsen også en selvtest under hver låsesyklus.

Drukningsalarm

Som en del av det helhetlige konseptet til svømmehallen kan det også leveres sammen med en armbåndsbasert drukningsalarm. Denne bruker RFID armbåndene til å detektere en drukning og armbåndene melder fra til sensorer i bassenget om drukningshendelser.

Installeres i alle bassengtyper- størrelser, former, bølger, strømkanaler, grunne områder og bobler.

Blir ikke påvirket av sikten i vannet, sollys, vannleker, antrekk. Tilpassing av armbånd for ulike badegjester- voksen/ barn.

Armbåndene er kompatible med selvbetjeningsautomaten og oppsamleren fra Metra.

Ettersom systemet er fullintegrert med Metra, vi gjesten kun trenge et armbånd ved besøk. Anti-drukning, adgangsbillett og penger er alt på det samme RIFD-båndet

Betaling i anlegget

Metra systemet tilbyr en rekke måter å betale kontantløst. Ved hjelp av håndholdte terminaler med RFID-leser kan gjester betale for mat, drikke, varer og tjenester ved hjelp av for eksempel et RIFID-armbånd. RFID-armbåndene kan også brukes til å betale for produkter og tjenester over disk og på automater hvor leserne er satt opp.

Betaling gjøres enten ved at kjøpene gjøres på kreditt (hvor stor denne er fastsettes av dere som eier av systemet) eller ved at de må sette inn penger på armbåndet ved ankomst.

Oppgjør

Når gjesten kommer opp av bassenget og ut av garderoben så må de innom ut-automaten for å lese av armbåndet hvis de har gjort kjøp i bassenget. Er armbåndene satt opp med en kredittløsning må gjesten betale gjelden på u-tautomaten sin før vendekorset lar de passere.

Har gjesten derimot satt penger inn på armbåndet før de gikk inn i bassenget (gjøres på inn-automaten) så må de innom ut-automaten for å få med seg en tilgodelapp på eventuelt resterende beløp. Denne tar de med til resepsjonen hvor de får tilbake pengene.

Utpassering og oppsamling

Når gjesten er ferdig med sitt besøk i anlegget må de passere vendekorset på veg ut. Gjesten skanner armbåndet på leseren som er integrert i vendekorset og en luke bak leseren vil åpne seg. Når vendekorset registrerer at armbåndet er levert inn lukker luken seg og vendekorset lar gjesten passere ut.

Om gjesten har uoppgjort gjeld registret på armbåndet eller har penger til gode vil vendekorset nekte utgang. Gjesten må da enten henvende seg til resepsjon eller selvbetjeningsautomat for å gjøre opp for seg eller få tilbake pengene.

Når dette er gjort kan gjesten på ny prøve å passere vendekorset. Det vil da, om alt annet slik som at skapdør ikke er låst, samle opp armbåndet og slippe ut gjesten.

Oppsamling er der sikre at gjester ikke tar med bånd hjem, noe som reduserer svinn på armbånd og dermed reduserer kost. Dette er spesielt viktig på anlegg der det brukes anti-drukningsbånd da disse ofte er kostbare.

Leverandør av konseptet

Menerga AS

Nye vakåsvei 20, 1395 Hvalstad

firmapost@menerga.no

67573989

Aktuelt

Se mer aktuelt

Kontakt oss

Takk for din henvendelse! Vi vil kontakte deg så snart som mulig.
Oops! Noe gikk galt ved sendingen av skjemaet. Vennligst prøv igjen